Niesprzyjająca aura, nadmiar obowiązków domowych, kłopoty w pracy... Wszystko to nie wpływa zbyt korzystnie na nasze samopoczucie. Jak w takich warunkach odzyskać pogodę ducha? Najprościej zmienić nawyki żywieniowe. Wiele spośród pospolitych warzyw, ziół i owoców zawiera substancje biologicznie czynne, które pomagają zwalczyć stres. W przewlekłych stanach napięcia nerwowego konieczne jest zażywanie dodatkowych dawek witaminy C, inaczej szybko utracimy odporność, a wówczas o przeziębienie nietrudno.

W witaminę C bogate są nie tylko cytrusy, ale też tak dostępne w każdym warzywniaku pietruszka, kapusta włoska i czerwona, brokuł, papryka i ziemniaki. Warzywa te zawierają dużo chromu. Gdy go brakuje, możemy odczuwać wewnętrzny niepokój i rozdrażnienie. Równie ważny jest też magnez. Pierwiastek ten hamuje uwalnianie hormonów stresu i działa uspokajająco. Chrom zawarty jest w dużych ilościach przede wszystkim w warzywach strączkowych, ryżu naturalnym, produktach pełnoziarnistych, szpinaku, migdałach i orzechach włoskich.  

Jeżeli szybko się męczymy i łatwo irytujemy, może być to spowodowane niedoborem witamin z grupy B. Je też znajdziemy w owocach strączkowych i pieczywie pełnoziarnistym. Dobrą przekąską są nasiona słonecznika. Witamina B5 znajduje się w grzybach i drobiu, szpinak zawiera B6, kiełkach pszenicy, orzechach włoskich.

Antystresowo działa też cynk. Jest on zawarty m.in. w płatkach zbożowych, soczewicy, daktylach i mleku. Wspomnijmy też o węglowodanach, dzięki którym poziom cukru we krwi utrzymuje się na wysokim poziomie, co przekłada się na poprawę nastroju. 

Większość z nas oddycha zbyt płytko i za szybko, zwłaszcza gdy mamy za dużo na głowie. Wówczas organizm jest niedotleniony, co tylko wzmaga nerwowość. Aby rozładować napięcie, wystarczy proste ćwiczenie oddechowe: usiądźmy wygodnie i wykonajmy w ciągu minuty 6 spokojnych oddechów, za każdym razem głęboko wdychając powietrze i wolno je wydychając (pięć serii).